Knjige „Velika povijest Dubrovačke glazbe, knjiga V., od 1945. do 1991. godine“ i „Dubrovačko kotorski misal iz 1070. godine “ autora dr. Miha Demovića predstavljene su u organizaciji Dubrovačkih ljetnih igara u utorak, 10. kolovoza u palači Sponza u Dubrovniku. Knjigu su predstavili: dr. Stipe Nosić,  prof. Sanja Dražić, rev. Stjepan Šprajc, rev. mr. Karlo Šimek te urednik izdanja rev. Zlatko Pavetić i sam autor dr. Miho Demović. Narator je bio Sebastijan Vukosavić, a u glazbenom dijelu sudjelovali su: Vlaho Ljutić, Diana Stanoš, Luka Šerić, Marko Palčok, Ivan Kontent, Dora Kamber i Stefani Grbić. Voditelj događanja bio je rev. Ivan Vučak.

 

O uvodnom dijelu knjige govorio je dr. Nosić kazavši kako se on, stjecajem okolnosti, bavio životom i djelom dr. fra Bernardina Sokola, glazbenika stradalog u Drugom svjetskom ratu, istaknuvši kako je njegovom smrću bila ubijena ne samo osoba nego se nastojalo ubiti i njegova djela, a što je nedavno ispravljeno. U uvodu knjige autor Demović govori o zbivanjima iz tog perioda nakon što su partizanske jedinice upale u Dubrovnik te o stradanjima građana među kojima su bili i neki glazbenici. Povezavši 500. obljetnicu objavljivanja knjige Judita Marka Marulića, oca hrvatske književnosti, koja se obilježava za par dana s djelom Demovića nazvao je ovog svećenika „ocem dubrovačke glazbe“.

 

Profesorica Dražić je predstavila dio knjige koji donosi pregled nastanka i djelovanja dubrovačkih društava i ustanova: Pjevačkog zbora radio postaje, Gradskog orkestra, Dubrovačkih ljetnih igara te Crkvenog pjevačkog zbora dubrovačke katedrale. Od svih opisanih društava i ustanova do danas nije preživio Pjevački zbog radio postaje, kazala je te spomenula razloge gašenja. Kao redovit problem zborova i orkestara spomenula je nedostatak pjevačke dvorane. Govoreći o Dubrovačkim ljetnim igrama istaknula je kako su kroz sva protekla desetljeća u Grad dolazili najbolji iz svijeta i to na vrhu svoje karijere.

 

Vlč. Šprajc, koji se u svim svescima ove knjige bavio kompjuterskim prijepisom nota, na predstavljanju u Dubrovniku govorio je o Koncertnoj misi u D-duru za sopran, tenor, bas, orgulje i gudački kvartet, djelo autora Jurja Kraljića, iz 1822. godine. Iako djelo ne spada u razdoblje koje ova 5. knjiga pokriva, otisnuto je u ovoj knjizi kako bi što prije ugledalo svjetlo dana i bilo dostupno za korištenje svim prijateljima dobre glazbe, objasnio je. Misa u D-duru ima pet dijelova, 995 taktova i traje oko 34 minute. Predviđena je za koncertno izvođenje i jedina je takva u dubrovačkoj glazbenoj literaturi te je predstavljač izrazio želju da se uskoro i izvede u programu DLJI ako cjelovečernji koncert.

 

Urednik izdanja Pavetić kazao je kako se ove večeri zapravo predstavljaju dvije knjige. U knjizi „Velika povijest dubrovačke glazbe od 1945. do 1991. godine“ nalazi i dio pod naslovom „Dubrovačko kotorski misal iz 1070. godine “ koji je tiskan i kao zasebna knjiga. Kotorski misal je izdan 2019. godine u Crnoj Gori te je do sada predstavljen na više mjesta, o čemu je predstavljač detaljnije govorio izdvajajući neke naglaske koje su u tim prigodama istaknuti predstavljači kazali o misalu.

 

O vremenu i mjestu nastanka te svecima zaštitnicima koji se spominju u tom Dubrovačko kotorskom misalu govorio je profesor sa zagrebačkog KBF-a mr. Šimek. Glavna teza autora Demovića je da je misal u svom originalu nastao u Opatiji Svete Marije na otoku Lokrumu 1070. Autor svoju tezu o nastanku Dubrovačko kotorskog misala dokazuje u prva tri poglavalja djela analizirajući upravo mjesto nastanka, vrijeme nastanka i svece zaštitnike koji se spominju u Dubrovačko kotorskom misalu. Dubrovačko kotorski misal sastoji se od pet slojeva tekstova, o čemu je mr. Šimek također detaljnije govorio.

 

„Djelo maestra Miha Demovića Dubrovačko kotorski misal predstavlja vrijednu analizu i raspravu za stručnjake i znanstvenike koji se bave poviješću Dubrovnika te njegovom kulturnom i sakralnom baštinom“, kazao je predstavljač. Dodao je i kako ovo djelo „dar i ostavština domaćeg sina svojoj rodnoj grudi i svome gradu Dubrovniku.“

 

Autor mo. Demović se u svom obraćanju najviše osvrnuo upravo na Dubrovačko kotorski misal ustvrdivši kako oko ovog djela postoji krađa identiteta. Djelo je nastalo u 11. stoljeću na Lokrumu, vjerojatno je prvi put fizički otuđeno iz Dubrovnika u 14. stoljeću, moguće je da je jedno vrijeme bilo i u Boki kotorskoj. No, neki autori su 2019. godine počeli zastupati tezu da je djelo napisano u Italiji u 12. stoljeću. Ovom knjigom mo. Demović osporava te tvrdnje te iznosi argumente i činjenice u prilog svojoj tezi. „Prastari glazbeno-liturgijski kodeksi uz natpise u kamenu najstariji su spomenici pismenosti europskih naroda koji ih smatraju neprocjenjivim dragocjenostima te ih pomno zaštićuju u posebnim tezorima i nema cijene u zlatu i drugome blagu za koje bi ga prodali. Jedan takav upravo je i Misal napisan u dubrovačkoj opatiji sv. Marije na Lokrumu sredinom 11. stoljeća“, objasnio je važnost ovog misala mo. Demović.

 

Na početku predstavljanja održan je i prigodni čin sjećanja na dugogodišnju urednicu prof. Ileanu Grazio (1934.-2020.). Također je pročitan dopis rektora Hrvatskog katoličkog sveučilišta u Zagrebu dr. Željka Tanjića u kojem se uz ostalo, ističe, kako su Demovićeve knjige o povijesti dubrovačke glazbe kapitalno djelo najviše stručne i znanstvene razine, djelo od velike važnosti za kulturnu povijest Dubrovnika, ali i Hrvatske.

 

Izdavač knjiga je udruga „Stara Dubrovačka glazba“.

 

Angelina Tadić

21 knjige demovic 01

21 knjige demovic 02

21 knjige demovic 02a

21 knjige demovic 03

21 knjige demovic 04

21 knjige demovic 05

21 knjige demovic 06

21 knjige demovic 07

21 knjige demovic 08

21 knjige demovic 09

21 knjige demovic 10

21 knjige demovic 11

21 knjige demovic 12

21 knjige demovic 13

21 knjige demovic 14

21 knjige demovic 15

21 knjige demovic 16

21 knjige demovic 17

21 knjige demovic 18

21 knjige demovic 19

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here