Nakon svečane ceremonije u povodu spajanja svih dijelova Pelješkog mosta doć će do poskupljenja ukupne cijene njegove gradnje, što je službeno potvrdio grčki izvođač dijela pristupnih cesta koji stalno kasni s radovim, piše tjednik Nacional.

Zbog povećanja cijene osnovnih materijala i goriva, prije svega čelične armature i benzina, doći će do značajnog povećanja troškova izgradnje dionica državne ceste Sparagovići (Zaradeže)-Prapratno i Prapratno-Doli na poluotoku Pelješcu, a koje su sastavni dio projekta izgradnje Pelješkog mosta.

To je za Nacional potvrdio Koulis Pittaros, direktor tvrtke Avax SA Hrvatska, podružnice grčke tvrtke Avax SA, koja gradi pristupne ceste na dvije spomenute dionice u ukupnoj dužini od oko 30 kilometara. Pittaros je također kazao kako će klijenta, odnosno Hrvatske ceste kao naručitelja radova, obavijestiti da „postoje dodatni troškovi“ pa HC uskoro od grčkog građevinara može očekivati zahtjev za sklapanjem novog ugovora u kojem će cijene biti značajno više.

No, o kakvim je troškovima riječ i koliko bi prvotno ugovorena vrijednost posla od 511,5 milijuna kuna (bez PDV-a) mogla biti prekoračena nije preciznije pojasnio. Pittaros je prokomentirao i tvrdnje o kašnjenju radova na izgradnji, kazavši da će projekt biti dovršen na vrijeme u skladu s vremenskim rasporedom radova koje je grčki izvođač dostavio Hrvatskim cestama, te da se završetak radova očekuje krajem lipnja 2022. godine.

Iako su zabrinjavajuće informacije koje su posljednjih mjeseci pristizale s gradilišta Pelješkog mosta govorile o ozbiljnim kašnjenjima u izgradnji pristupnih cesta s pelješke strane, za koje je zadužena tvrtka Avax SA, Nacionalu je potvrđeno da je grčki izvođač radova ubrzao tempo i da je dio kašnjenja jednim dijelom nadoknađen. Ta isprva neslužbena informacija potvrđena nam je potom i iz službenog izvora, od strane investitora – Hrvatskih cesta, na čijem je čelu Josip Škorić. No osim s mogućim kašnjenjima Avax SA se muči i s dodatnim problemom – dugovanjima jednom dijelu isporučitelja građevinskog materijala i dugovanjima za smještaj i prehranu radnika na gradilištu, o kojima šuti i investitor Hrvatske ceste, ali i sam Avax.

O tim je dugovanjima Nacional pisao još u listopadu prošle godine, a situacija se, barem prema riječima neslužbenih izvora dobro upućenih u situaciju na gradilištu Pelješkog mosta, do danas nije mnogo promijenila jer jedan dio tvrtki koje s grčkom tvrtkom imaju ugovor za isporuku građevinskog materijala još nije u potpunosti plaćen. U Hrvatskim cestama nisu htjeli komentirati takve informacije jer, kako su objasnili, ne raspolažu „relevantnim podacima“.

Ipak, da određeni problemi postoje dade se iščitati između redova službenog odgovora Hrvatskih cesta u kojem navode kako je „u ovom trenutku najvažnije da se radovi izvode zadovoljavajućom dinamikom, te da eventualni financijski problemi sa dobavljačima ne utječu na isporuku materijala ili pružanje usluga na način da su ugrozili ili onemogućili izvođenje radova“. Iz tog se odgovora može zaključiti da su u Hrvatskim cestama spremni zažmiriti na problem dugovanja grčkog građevinara kako se cijeli projekt ne bi dodatno usporio.

Na Nacionalovo pitanje o tome ima li istine u tvrdnjama o neplaćanju dijelu isporučitelja, u Hrvatskim cestama kažu sljedeće: „Naručitelj (Hrvatske ceste, op. N.) nema uvida u poslovne odnose, kako ugovorne tako i financijske, između Izvođača i njegovih dobavljača ili pružatelja usluge. Sa druge strane sva potraživanja koja imaju ugovorni podizvođači na temelju izvedenih, i od strane nadzorne službe ovjerenih radova, Hrvatske ceste plaćaju direktno tim podizvođačima, a u skladu s ugovornim odredbama, tako da u slučaju nominiranih podizvođača ne mogu postojati nikakva dugovanja.“ U Hrvatskim cestama izričito su naglasili da oni kao naručitelji svoje ugovorne obveze plaćanja izvedenih radova grčkom izvođaču i ugovorenim podizvođačima redovito podmiruju pa Avax SA, kako su objasnili, „nema osnove za zahtjeve i potraživanja po tom pitanju“. No čini se da dio tog novca koji Hrvatske ceste uredno uplaćuju na račune Avaxa i njegovih podizvođača ne stiže i do isporučitelja materijala.

Grčki Avax SA gradi dionicu stonske obilaznice i poddionice Sparagovići/Zaradeže-Prapratno i Prapratno-Doli na Pelješcu. Prema ugovoru potpisanom s Hrvatskim cestama u listopadu 2019. godine, Avax SA dobio je rok od 28 mjeseci za dovršetak svojih dionica, koji istječe u veljači sljedeće godine. Neslužbeni izvori dobro upućeni u situaciju na gradilištu Pelješkog mosta i pristupnih cesta potvrdili su nam da svi problemi koje Avax ima na gradilištu nisu isključivo posljedica pandemije covida-19, kako se to želi prikazati, nego da kašnjenja imaju posve druge, ozbiljnije uzroke. Isti izvori sugeriraju da se grčka tvrtka nalazi u ozbiljnim financijskim poteškoćama i da ima problema s likvidnošću. Ta činjenica, potvrđeno nam je, objašnjava i Avaxove probleme s podmirenjem obveza prema isporučiteljima robe, prvenstveno betona, asfalta i građevinskog materijala, ali i s plaćanjem smještaja radnika u okolnim apartmanima, o kojima je Nacional pisao još u listopadu prošle godine.

Više pročitajte ovdje.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here