Jelena i Vanja upoznale su se na poslu. Prijateljstvo koje ih je povezalo početkom 2000. potrajalo je kroz razne poslove, mijenjanje radnih mjesta usprkos generacijskoj razlici. Nakon godina rada u turizmu, organizaciji događaja, kongresa, individualnih izleta… odlučile su svoju energiju i znanje zajedno uložiti u vlastiti projekt. 2019. u prosincu ostvarile su svoj san i otvorile turističku agenciju, koja u svom nazivu nosi i njihovu poslovnu politiku. Predstavljamo Vam Jelenu Pavlović Svetinu i Vasiliju Vanju Medan, osnivačice i vlasnice agencije DU2Remember.

Jelena je rođena u Dubrovniku, gdje je završila osnovnu, muzičku i srednju turističku školu te američki koledž. Radila je u marketingu, u međunarodnoj agenciji za prodaju nekretnina te u jednoj velikoj dubrovačkoj hotelskoj kući kao event manager.

Vanja i ja upoznale smo se dok smo zajedno radile u jednoj međunarodnoj agenciji za prodaju nekretnina. Odmah smo kliknule i  postale prijateljice. Na jednoj kavi smo razgovarale o pokretanju privatnog posla. Shvatile smo kako ionako na poslu provodimo puno prekovremenih radnih sati, pa smo zaključile kako sa zajedničkim znanjem, iskustvom i kontaktima te sate možemo provoditi radeći za sebe. I tako smo u ne baš najboljem trenutku u prosincu 2019. otvorile agenciju DU2Remember. Prijatelji su nam rekli da im se javimo kad budemo planirali sljedeći pothvat, kaže kroz smijeh Jelena, jer uskoro je došla i korona-kriza i turističko tržište doživjelo je veliki pad.

Vanja je također cijeli svoj život provela u Dubrovniku, a kaže kako je rat zatekao u najnezgodnije vrijeme, pa je tijekom  90ih  svaštarila. Jelenu je upoznale prvo profesionalno, a  onda i privatno.

-Dvije godine smo tamo radile zajedno. Ja sam radila u nakon toga u drugoj agenciji za nekretnine, pa u turističkoj agenciji koja se bavi MICE-om i zadnjih devet godina u firmi jednog, stranog državljanina visoke platežne moći. Za njega i članove njegove obitelji te prijatelje sam organizirala putovanja. Stekla sam tako puno kontakata. Zaključile smo kako se dobro nadopunjavamo. Jelena ima organizaciju evenata u malom prstu, a ja imam potrebne kontakte, ljude koji mogu realizirati zamišljeno.

Obje su na poslovima koje su radile osjetile zasićenje, ali i neki izazov da se same okušaju kao poduzetnice.

-Primarno smo otvorile agenciju s namjerom da se bavimo MICE-om (Meetings, incentives, conferences & events), pojednostavljeno rečeno kongresnim turizmom. Sve smo isplanirale i posložile u tom smjeru, a onda se dogodila korona i morale smo se preorijentirati na nešto drugo. Odabrale smo leisure. Organizirale smo zabavna putovanje za male grupe i individualce, kao i za VIP goste, kojih, nije baš bilo puno. Tako smo individualne aranžmane radile za goste srednje klase, kaže Vanja.

Jelena dodaje kako je koronavirus promijenio i preferencije turista.

-Gosti srednje platežne moći nisu htjeli ići u gužvu na grupne izlete, na mjesta na kojima se nisu osjećali sigurno zbog. Htjeli su obići mjesta i doživjeti više od samo obilaska Grad. Tako smo uočile potrebu za istraživanjem lokacija, koje nisu utabane rute. Preorijentirale smo se na to i usput i gradile vlastiti projekt. Koji će uskoro nadamo se zaživjeti.

Jelena i Vanja osmislile su aplikaciju, koja će pružiti prostornu orijentaciju turistima koji su na području Dubrovnika.

– Aplikacija će im po geolokaciji pokazati što im se nudi u određenom vremenskom roku. Po njihovim preferencijama aplikacija će im dati automatski itinerer što mogu posjetiti i vidjeti. Shvatile smo da postoji manjkavost takvog sadržaja na području naše županije. Ljudi dođu i nakon što obiđu Grad, ne znaju gdje bi dalje pošli, što sve mogu vidjeti i doživjeti. Odlučili smo imati i svoje ture sa proširenom stvarnošću. Koristit ćemo nove tehnologije kako bi turistima omogućili bolje iskustvo. Plan nam je širiti se na Konavle, Korčulu, Pelješac, Lastovo, kako bi turistima uz Dubrovnik ponudili ono što oni danas i traže, mir, neko posebno iskustvo koje ne mogu doživjeti drugdje, objašnjava mi Jelena dodajući, kako se nada da će aplikacija uskoro biti predstavljena javnosti.

Agencija DU2Remember u ove dvije posljednje godine imala je dosta upita domaćih turista, čiji potencijal u našoj županiji nije iskorišten.

Kad se gleda turistička statistika u Hrvatskoj velik je porast putovanja domaćih ljudi. Dubrovnik na žalost nije iskoristio tu priliku. Primorsko- goranska županija, Baranja i druge kontinentalne županije bilježe veliki porast domaćih turista. U momentu kad su se ljudi bojali putovati van granica Hrvatske, smislili su zanimljive sadržaje i privukle domaće goste, kaže Vanja i dodaje kako su u veljači imali grupu od osam Zagrepčana u 40-ima, od kojih je njih 6 prvi put bilo u Dubrovniku.

-Dubrovnik je skuplji, ali nije toliko problem u cijenama, koliko u udaljenosti. Iz Zagreba do gotovo svakog kutka Hrvatske relativno brzo se stigne automobilom, do Dubrovnika, treba malo duže. Drugi razlog su sve one slike i snimke gužvi koje su obišle svijet. Zagreb ima milijun stanovnika, oni stalno idu na vikende i dnevne izlete, a kod nas oni nisu prepoznati kao gosti, dodaje Vanja.

Pandemija koronavirusa, slažu se moje sugovornice jako je pogodila turistički sektor, ali, smatraju, u rekordnim godinama turizam nama se sam događao. Nije bilo nekog plana, destinacijskog menadžmenta. Nije za tim bilo ni potrebe, jer se sve prodavalo. Sad je situacija puno drugačija.

– Poduzetnici moraju sami napraviti nešto da im bude bolje. Ne možemo čekati da nam se posao dogodi. Dosad je to bilo tako, doslovno svatko je mogao zaraditi novce u proteklih pet – šest godina. Sad je vrijeme za inovacije, kaže Jelena.

Vanja dodaje da ih je baš ta situacija, kad su konačno odlučile krenuti u vlastiti posao, a dogodilo se zatvaranje svega, natjerao na razmišljanje.

-Dogodilo se nešto na što nismo mogle utjecati. Rodio se kapric i nove ideje. Prošlogodišnja sezona izgledala je kao da se sve vratilo „na staro“, no mi se ne smijemo vratiti „na staro“. Trebamo nešto bolje. To i imamo, samo turistima treba pokazati. Naš cilj je upravo rasterećenje Grada i pružanje jedinstvenih doživljaja u okolici.

Kad smo se dotakli iznajmljivanja i smještaja, zanimalo me je misle li moje sugovornice sa velikim iskustvom u turizmu da u Dubrovniku i okolici ipak ima previše kapaciteta privatnog smještaja?

-Pa, ako je suditi po prošloj sezoni, kad nije bilo slobodnog kreveta, onda nije previše. Ali s druge strane, smještaj bi ipak trebao biti ograničen i standardiziran. Ne bismo trebali imati apartmane u garažama dok imamo problem s parkingom. Ne bi trebali imati apartmane u poslovnim prostorima, tipa robne kuće. Ne bi se trebalo ni graditi sve više i više apartmana, ali ako to nitko ne brani, normalno da će ljudi graditi. Bez državnih regulativa tu nema pomoći. Ako zakonodavac ne propiše koliki broj i kakvih smještajnih kapaciteta na određenom području može biti, sve će se vratiti na staro na gužve i ostalo. To je čista matematika, ali bi je netko trebao upotrijebiti. Gosti koji su veće platežne moći uglavnom traže vile, obiteljska domaćinstva. Žele autentične sadržaje i doživljaje bez gužve i stresa, objašnjava Jelena, koja je nedavno završila Uplift akademiju za male poduzetnike.

– Javile smo se za Uplift akademiju, procijenile smo da ćemo tamo steći potrebna konkretna znanja, a imale smo vremena. Pohađale smo razne radionice tijekom ove dvije godine i sve nam je to pomoglo da se prilagodimo vremenu i trenutku te stvorimo vlastite planove, kako dalje. Među 270 prijavljenih odabrali su 40 poduzetnika i mi smo bile među odabranima. Kako je samo jedna osoba mogla pohađati predavanja, odlučile smo da to bude Jelena, govori mi Vanja.

Uplift akademija pilot je projekt Mastercarda, 24 sata i sveučilišta Algebra. Osmišljena je tako da malim poduzetnicima pruži znanja iz računovodstva, marketinga, suradnje, i drugih grana ali nudi i poslovno savjetovanje od strane stručnih predavača.

– Edukacija traje 6 mjeseci dva do tri puta tjedno. Radili smo od marketinga, digitalne transformacije, prijave na strukturne fondove, destinacijski menadžment, financije  i menadžersko računovodstvo. Tu smo dobili vrlo konkretna i jako upotrebljiva znanja. Konkretno to za fondove je jako korisno, predavanja za poduzetnike, usmjerena i konkretna. Svatko je mogao pitati i dobiti savjetodavne usluge vrhunskih stručnjaka, koje su u stvarnom životu jako skupe. Trenutno, zajednički, radimo u timovima projekte, koje ćemo predstaviti u Zagrebu pred investitorima, govori mi Jelena.

Vanja ističe kako je u turizmu najvažnija suradnja poduzetnika.

– Ljudi koji rade u turizmu znaju da ne mogu sami ništa napraviti. Da bi jedna grupa provela svoje vrijeme na odmoru ili na kongresu kvalitetno trebamo imati restorane, vodiče, smještaj, OPG-ove… Turistička agencija zapravo je ona koja povezuje sve te segmente turizma i gradi mrežu. Naš je cilj pružiti gostima nezaboravno iskustvo, koje će pamtiti i zbog kojeg će nam se vratiti. To sigurno nisu gužve. Nadam se da ćemo se ujedinjenim snagama okrenuti u boljem smjeru.

Jelena dodaje kako su ljudi uistinu ključ uspjeha u turizmu.

-Turizam je stvarno specifična industrija, gdje uvijek ispred gosta staje čovjek. Onaj koji ga vozi do smještaja, onaj koji ga prima, onaj koji ga uslužuje, vodi…Često doživljaj destinacije ovisi o lokalnom vodiču. Hrvatska i dalje ima nedirnutu prirodu od Slavonije do Jadrana. Ljubazne ljude i autentične sredine, a to je ono što turisti najviše cijene. Hiltonov doručak, na primjer svugdje je isti, ali na nekom lokalnom OPG-u on je drugačiji, naš, poseban. Kad govorimo o našim autentičnim doživljajima, primijetile smo da sve više turista želi vidjeti Ston, na uzgajalištu kušati kamenice u malim vinarijama kušati vino. Divno je da sad i u Gružu u TUP-u imamo neki novi sadržaj s Muzejem crvene povijesti, koji je plod poduzetništva. Općenito trebamo razvijati nove sadržaje koji će biti interesantni nama domaćima, a onda i turistima. Sad je veliki trend ekologija i održivost. Svima je to interesantno, a mi tu imamo dosta za ponuditi. To je prilika koju možemo iskoristiti.

Vanja i Jelena od svoje zarade, od svakog gosta odvajaju određeni iznos koji daju u humanitarne svrhe.

-Odlučile smo tako na početku, jer smo shvatile kako je Dubrovnik, kao grad i kao zajednica, nama omogućio ugodan život i mogućnost da se uopće bavimo nečim ovakvim. Smatramo da smo kao poduzetnice dio zajednice u kojoj živimo i da smo joj dužne vratiti dijelom ono što ona pruža nama, kaže Jelena.

I na kraju, pitanje koje svi trenutno postavljaju, kakva će biti sezona?

-Rezervacije su bolje u post sezoni, nego u predsezoni. Glavna sezona će vjerojatno biti ista kao lani, last minute. Posljedice rata u Ukrajini i poskupljenje goriva već se osjeća, ali tek ćemo vidjeti što će biti dalje. Mi radimo cijelu godinu i imale smo kroz cijelu godinu manjih grupa i individualaca, veće grupe i kongresi trenutno se okreću destinacijama koje imaju bolje uvjete otkaza i bolje uvjete vezano za Covid 19.  Primjerice jedan turoperator iz Izraela s kojim surađujemo se okrenuo prema Dubaiju, jer oni jedini nude garanciju da će bez obzira na situaciju s koronavirusom  isporučiti uslugu. U Hrvatskoj to nije moguće garantirati, pa smo izgubili mnoge rezervacije. Nama je taj vlak sa Izraelcima prošao za ovu godinu. Nadamo se najboljem.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here