U Dubrovniku je danas otvoren 7. Kongres Sindikata pomoraca Hrvatske na kojem sudjeluje oko 120 sudionika iz sindikalnih organizacija pomoraca iz Europe i svijeta, kao i predstavnici ITF-a (International Transport Workers’ Federation), ETF-a (European Transport Workers Federation) te  Nautilus federacije.

-Ponosni smo što smo kotačić u fantastično funkcionalnom stroju ITF-a i ETF-a i Saveza samostalnih sindikata Hrvatske. Neskromno smatramo da ti strojevi ne bi bili isti bez našeg doprinosa. Svi zajedno činimo dio pomorske industrije, ponekad u skladu, a ponekad u neskladu s brodarima i predstavnicima ministarstava, agencijama i lučkim vlastima i svima onima koji s morem i od mora žive. U Hrvatskoj smo prihvatili da je socijalni dijalog jednini način da opstanemo na dobrobit svih nas, kazao je uvodno glavni tajnik Sindikata pomoraca Hrvatske Neven Melvan.

-Hrvatski pomorci su traženi i cijenjeni. Oni su ta sila koja nas čini velesilom u pomorskoj industriji. Oni su prepoznati kao brend na svjetskom tržištu. Ružno je reći da su oni naš najbolji izvozni proizvod, jer smatram da ljudi nisu roba. Ipak je istinita ta tvrdnja. Naša je želja da hrvatska pomorska industrija dosegne visinu hrvatskih pomoraca, naglasio je Melvan.

On se osvrnuo i na teško razdoblje koje je donijela pandemija koronavirusa uslijed koje su pomorci često bili u nezavidnoj situaciji. Daleko od obale, s nemogućnošću povratka kućama uslijed prekida prometa.

-Pandemija je pokazala koliko je sve pa i ova naša industrija nepredvidljiva. Ne postoji Master plan ni velika sedmorka, koja upravlja svijetom i ima odgovor na sva pitanja. Upoznali smo period straha u kojem smo se svi snalazili kako smo mogli i umjeli. Ujedno je to bio trenutak pokazivanja snage središnjica kojima pripadamo. Svi smo odradili maksimum. Bili smo lideri humanitarnog i solidarnog rada, kad su se druge organizacije izblijedile. Svijet je tad od globalnog sela postao skup malih sebičnih država, koje su sebe čuvali od pandemije, a pomorci su ostali sami. Iznenađujuće smo dobro odrađivali procese repatrijacije. Neke su kompanije pokazale ljudsko lice, a neke su iskoristile priliku da zarade na smanjenju troškova smjene pomoraca. Hrvatski brodari bili su u prvoj grupi. Našli smo put kako pomoći pomorcima, ključnim radnicima u opskrbnom lancu,kazao je tajnik SPH-a.

-Sad smo svjedoci strašnih ratnih stradanja u Ukrajini. Ukrajinskim pomorcima, rat je oduzeo pravo na rad i život, ali i ruskim pomorcima je rat oduzeo puno, a oni na odluke svoje Vlade nisu mogli utjecati. Ako ijedna profesija može nadvladati rat, onda su to pomorci. Zato ovaj kongres želimo posvetiti miru, solidarnosti i zajedništvu, zaključio je Neven Melvan.

Prisutnima se obratio Stephen Cotton, glavni tajnik Međunarodne federacije radnika u prometu – globalne sindikalne federacije od 677 sindikata koji predstavljaju 19,7 milijuna radnika u 149 zemalja u pomorskom, lučkom, cestovnom, željezničkom, turističkom i zrakoplovnom sektoru.

-ITF predstavlja sve demokratske sindikate radnika u transportu, a tijekom COVID-a radnici u prijevozu su bili iznimno bitni za funkcioniranje društva u svim državama od opskrbe sirovinama, medicinskim potrepštinama i lijekovima do opskrbe prehrambenih trgovina. Pomorci su pri tome bili najviše zakinuti. Mnogi su na brodovima ostali više nego što su trebali, odrađivali duple ugovore, imali problema s iskrcajem. Nadam se da su u pandemiji Vlade diljem svijeta shvatile su važnost lanca opskrbe, kazao je Cotton.

-Ovaj tjedan razgovarat ćemo o tome što mi kao sindikalisti možemo napraviti prema Vladama država, kako bi pomogli pomorcima diljem svijeta. U ovom trenutku, kad smo mislili li da je s COVID-om sve završilo, počeo je rat u Ukrajini, to stvara dodatan pritisak na pomorce, ali oni su upravo za to obučeni, da rade u visoko stresnim situacijama. A hrvatski pomorci imaju reputaciju velikih profesionalaca i mnogi su među najbolje plaćenim časnicima u pomorstvu, izjavio je Stephen Cotton.

Predstavnik Ministarstva mora iznio je zanimljive podatke.

Jeste li znali da Hrvatska ima oko 28 000 pomoraca od kojih je 19 000 angažirano na međunarodnoj, a 9 000 u nacionalnoj plovidbi. Od toga je 14 000 kvalificiranih zapovjednika i časnika. U ukupnom broju kapetana i časnika Hrvatska je 4. zemlja u EU, a prva ako se uzme taj broj u omjeru s brojem stanovnika. Svaki 253. stanovnik Dubrovnika je zapovjednik broda ili pomorski časnik.

Na svečanom otvaranju klapa HRM-a Sv. Juraj izvela je pjesmu Plovit se mora, koja se inače izvodi povodom dodjele Plave vrpce Vjesnika, a mogla bi postati i himna hrvatskih pomoraca.

Ovom prigodom pomorci su se prisjetili i Ratka Zvrka, književnika i novinara te osnivača Plave vrpce Vjesnika. Njegova kćer Dubravka Zvrko obratila se prisutnima.

-Moj je otac bio čovjek koji je bez ikakvih kalkulacija skakao u pomoć svakome, kome je to trebalo. Bio je čovjek koji je cijeli život išao za svojim principima. Pročitat ću nekoliko tatinih stihova, za koje sam sigurna da ih se pridržavaju svi dobitnici Plave vrpce.

Jednog ćeš dana stići na kraj samo svoga puta.

Tog ćeš dana možda biti bez cipela i kaputa,

al’ ćeš znati tko si, što si i koliko stvarno vrijediš

i da si netko samo zato što jedino svoj put slijediš.

Kongres je najviše tijelo SPH i održava se svakih pet godina. Osim izvješća o radu svih tijela SPH za vrijeme između dva redovna kongresa, te prijedloga izmjena i dopuna Statuta, bit će održani izbori za sva tijela Sindikata i izbori za Glavnog tajnika SPH, te će se dogovoriti ciljevi rada za buduće mandatno razdoblje. Na Kongresu će se govoriti i o administrativnim problemima pomoraca te će biti održan okrugli stol na temu „pomorci i stres“.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here