Odgojitelji i zaposleni u vrtićima danas su šest gradova diljem Hrvatske na mirnim okupljanjima upozorili na loše izmjene zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju koje sindikati, strukovne udruge i akademska zajednica smatraju izrazito štetnim. I dubrovačke odgojiteljice, koje su prosvjedovale 8. ožujka, podržavaju prosvjed. A što je to što odgojitelje u vrtićima smeta, pitali smo predstavnicu Sindikata radnika odgoja i obrazovanja (SRPOOH) u Dubrovniku Anu Dragojević.

Ukidanje državnog pedagoškog standarda

-U prijašnjem prijedlogu zakona sporno je i problematično bilo više odredbi. To je prije svega odredba koja bi omogućavala povećanje broja djece u skupini i to ukidanjem državnog pedagoškog standarda (DPS). Nakon naših prosvjednih akcija koje su se odvijale u većini gradova u RH, takva je odredba ukinuta. To znači zadržati će se pedagoški standard, međutim očekuju se nastojanja da se DPS relaksira, zbog čega se ponovno reagira, ovaj put iz 6 gradova. Napominjem da smatramo da se točke donesene u dosadašnjem DPS, a proizvedene iz struke, nikako ne smiju zamijeniti pravilnikom. 

Zapošljavanje učitelja u vrtićima

-Druga sporna odredba je zapošljavanje učitelja u vrtićima. Odgojiteljice, nakon studija, moraju jednu godinu biti pripravnice, zatim položiti stručni ispit i raditi na zamjenama. Suprotno tome, za učitelje se predviđa kraći program prekvalifikacije, bez definiranog trajanja, bez jasne obaveze pripravništva i polaganja stručnog ispita. Jednostavno rečeno, odgojitelj koji završi studij upravo za odgojitelja, bi po ovom prijedlogu, trebao proći teži put do zaposlenja. Napominjem da se odgojitelji mogu obrazovati do razine doktorata pa se nameće pitanje, kako netko uz malo dodatnog obrazovanja može postići istu razinu kompetencije?? 

Preveliki broj djece u grupama

-Odgojitelji su protiv upisivanja prevelikog broja djece u skupine, jer prvenstveno utječe na sigurnost djece, i ometa kvalitetu rada. Jasno da se u našoj državi ne može potpunosti ispoštivati odredba DPSa o broju djece u skupini, niti se možemo uspoređivati sa zemljama gdje je bolja organizacija, i drugačije potrebe, ali svakom  djetetu na kugli zemaljskoj se mora omogućiti  siguran i kvalitetan boravak u vrtiću.

Jesu li prostori u kojima djeluju vrtići adekvatni?

Što se prostora tiče, odgojiteljice u svom radu pomno planiraju uređenje prostora, koliko je to u našoj moći. Trudimo se različitim poticajima zadovoljiti potrebe djece. Biramo igre i aktivnosti, primjerene i osmišljene za njihovu dob. Znači, naša djeca ne sjede u skupini kao djeca u  školi u školskim klupama. Djeca predškolske dobi se  slobodno kreću kroz svoju skupinu, i samim tim preveliki broj djece, pogotovo u neadekvatnim prostorijama, može značiti više (ne)prilika za ozljede, boravak u većoj buci i slično.

Nijedno dijete nije i ne smije biti samo broj

-Po mom mišljenju, svako dijete bi trebalo imati pravo upisa u vrtić. Djeca trebaju provoditi vrijeme sa svojim vršnjacima. Takva djeca uče, istražuju, radosni su, usvajaju navike i vještine važne za njihov razvoj. Država, Ministarstvo, lokalna uprava trebaju pomno planirati, nalaziti  načine, da se poboljšavaju uvjeti u prostorima u kojima djeca borave, treba  ići naprijed.. A donositi odluke koje nas vraćaju 5 koraka unazad. Nijedno dijete nije i ne smije biti samo broj u skupini. 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here